10 легендарних військових кораблів, що змінили уявлення про ВМФ

0
1733

Історія військово-морської техніки пройшла шлях від найпростіших плотів до гігантських суден, що використовуються сьогодні. Рушійною силою цієї історії є інновації, які змінювали уявлення про військово-морський флот — повідомляє INVADERS  з посиланням на popmech.ru.

В даній статті ми розповімо вам про 10 новаторських кораблів, що істотно вплинули на галузь кораблебудування.

Кобуксон, 1592 — відомий також як «Корабель-черепаха» — можна назвати першим кораблем-броненосцем. Своєю назвою судно зобов’язане своїй відмінній броні, що нагадує панцир. Дах корабля складався з дерев’яних дощок, покритих металевими шипами, що значно ускладнювало абордаж. Кобуксон — корейський корабель, який зіграв важливу роль у перемозі над японським флотом під час Імджинської війни з Японією в 16-му столітті. Кобуксон був основним кораблем, який використовували для бойових дій. Саме він дав суттєвий поштовх для впровадження нових ідей в області військово-морського кораблебудування. Через три століття, під час американської громадянської війни, з’явиться повноцінний броненосець — і в цьому чимала заслуга корейського Кобуксону.

«Вікторі», HMS Victory, 1765 — лінійний корабель першого рангу Королівського флоту Великобританії, а також одне з найвідоміших суден. Корабель був спущений на воду в 1765 році і брав участь у багатьох морських боях, включаючи знамениту Трафальгарську битва. 104 гармати, якими обладнане судно, робили його непереможним. У 1805 році під час Трафальгарської битви «Вікторі» був головним кораблем лівого дивізіону британських кораблів, що атакували переважаючий за силою франко-іспанський флот. У цій вирішальній битві Великобританія не втратила жодного корабля, а Франція і Іспанія — 22 судна. На борту легендарного «Вікторі» був смертельно поранений віце-адмірал Нельсон. Сьогодні «Вікторі» перетворений в музей, і є головною визначною пам’яткою Портмуту.

«Конститьюшн», USS Constitution — найстаріший у світі вітрильний корабель, що знаходиться на плаву і все ще значиться в бойовому складі американського флоту. Історія «Конститьюшн» не менше видатна, ніж «Вікторі». Корабель отримав прізвисько «Old Ironsides» завдяки тому, що ядра противника відскакували від його бортів. Він отримав перемогу в 33 боях, ні разу не зазнавши поразки. Найпомітнішою з них стала перемога в Англо-американській війні 1812-1814 рр, зокрема — бій, в якому він розгромив британський корабель HMS Guerriere.

«Наполеон», Napoleon, 1852 — французький гвинтовий лінійний корабель другого рангу. На його борту було 90 вогнепальних знарядь, а сам він був обладнаний небаченою на той момент технологією: гвинтовою руховою системою. Використання парової тяги для військово-морських суден змінили морські битви. Протягом 10 років після появи «Наполеона» і французький, і англійський флоти побудували понад 100 подібних кораблів з механічними двигунами. По суті, «Наполеон» ознаменував кінець епохи вітрильних військових суден. Військові кораблі стали оснащувати паровим двигуном, жертвуючи при цьому місцем для потенційних гармат. Незважаючи на те, що їх вогнева міць знизилася, кораблі стали швидшими і маневреними.

«Ханлі», CSS H. L. Hunley, 1863 — підводний човен Конфедерації, побудований під час громадянської війни в США. Це не перше підводне судно в світі, але одне з перших, яке успішно проявило себе в бою. Стрибок у розвитку підводного флоту чекав на світ через кілька років, а підводний човен «Ханлі» став своєрідним винятком для свого часу. Субмарина була сталевою «сигару» довжиною близько 12 м (і 1,17 м завширшки). Човен був озброєний шестовою міною, що містила 41 кг чорного пороху, і була прикріплена до дерев’яної жердини в носовій частині. Екіпаж складався з 8 осіб. Перша (і остання) атака «Ханлі» відбулася в 1864 році. Він виступив проти 12-гарматної гвинтової шлюпки ВМС США «Хаусатонік» (USS Housatonic), яка здійснювала морську блокаду міста в 8 км від берега. Субмарина успішно атакувала судно — воно занурилося на дно протягом 5-и хвилин. Після чого підводний човен подав сигнал про повернення, занурився, і більше не повернувся на поверхню. 

«Дредноут», HMS Dreadnought, 1906 — британський лінкор, який безсумнівно є революціонером військово-морської справи, і практично кожне речення про нього можна починати зі слова «вперше». Так, «Дредноут» (від dreadnought — «безстрашний») став першим в світі судном, в якому використовувався принцип all-big-gun — «Тільки великі гармати», його озброєння складалося з десяти гармат 305-мм калібру. Це перший лінкор з паротурбінною силовою установкою, завдяки якій він міг розвивати величезну на ті часи швидкість в 21 вузол (38,8 км/год). Швидкий і оснащений потужною зброєю, «Дредноут» був не стільки безстрашним, скільки страхітливим. Після появи «Дредноута» всі морські держави стали виготовляти подібні йому лінійні кораблі, і всі вони отримали загальне ім’я «дредноути», а перегони у військово-морському озброєнні тих років увійшли в історію як «дредноутна лихоманка».

«Арк Роял II», HMS Ark Royal II, 1937 — британський авіаносець часів Другої світової війни. Перші авіаносці представляли собою військові судна, переобладнані в авіаносці. «Арк Роял II» — перше в світі судно, створене спочатку як авіаносець. На борту «Арк Роял II» в двох ангарах могло розміститися від 60-и до 72-х літаків шести окремих ескадрилій. «Арк Роял II» брав участь у багатьох операціях в ході Другої світової війни, але був торпедований німецьким підводним човном U-81, і затонув на наступний день після атаки.

«Айова», USS Iowa, 1942 — головний корабель серії з 4-х лінкорів типу «Айова» ВМС США, розроблений для супроводу і захисту важких ударних авіаносців типу «Ессекс». Лінкор був озброєний дев’ятьма крупнокаліберними гарматами 406-мм, двадцятьма артилерійськими 127-мм, і зенітною установкою. «Айова» до сих пір зберігає статус найбільшого, швидкого і потужного лінкора, який використовувався в бою. За свої військово-морські заслуги судно «Айова» отримало 9 бойових зірок під час Другої світової війни і ще дві зірки за час війни в Кореї. Лінкор був виведений зі складу бойових кораблів в 1990 році, а в 2012 році перетворений в музей, перебуваючи на вічній стоянці в порту Сан-Педро (Каліфорнія). «Айова» — останній в історії флоту лінійний корабель, що знаходився в строю.

«Наутілус», USS Nautilus, 1954 — перший в світі атомний підводний човен, який спустили на воду в США в 1954 році. Субмарина «Наутілус» ніколи не брала участі в бойових діях, але зробила переворот у військово-морській техніці. Її успішне тестування, зокрема, використання атомного двигуна, побило всі рекорди. «Наутілус» — перше судно, що подолало спершу 200 тис. миль (321 тис км), а згодом і 300 тис. миль (482 тис км). Підводний човен «Наутілус» дістався Північного полюса і став першим кораблем, який своїм ходом подолав цю точку Землі. У 1980 році «Наутілус» був виведений зі складу ВМС США і в 1986 році відкрив свої двері для відвідувачів як корабель-музей.

«Замволт», USS Zumwalt, 2008 року випуску — ракетний міноносець «Замволт» ВМС США. Він був розроблений для того, щоб замінити лінійні кораблі класу «Айова», які були виведені зі складу ВМС в 1990-і роки. Корабель оснащений крилатими ракетами Томагавк і артилерійською системою. Артилерійські установки забезпечують дальність стрільби до 148 км. Судно має незвичну форму, щоб бути малопомітним на радарах супротивника: плоскі скошені поверхні відбивають випромінювання РЛС, причому ніс «Замволта» скошений, немов хвилеріз. Трапецевидна форма міноносця обманює радар, справляючи враження судна набагато менших розмірів. «Замволт» обійшовся Пентагону в більш ніж $ 3 млрд. Кораблі такого типу експлуатуються разом з більш дешевими есмінцями «Арлі Берк». І хоча сьогодні на воду спущено тільки два есмінця типу «Замволт», вони значно посилили військово-морські сили США. Міноносці типу «Замволт» покликані служити свого роду полігоном для випробувань нових суднових технологій і військово-морського обладнання, що, безумовно, дасть поштовх до подальших інновацій.

 

 

Поділись

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here





Магазин: