Вчені відкрили нові системи редагування геному

Міжнародна група вчених за участю російських молекулярних біологів відкрила нові типи CRISPR-Cas систем для спрямованого редагування геномів. Тепер дослідники впевнені, що їм відомі всі типи CRISPR-Cas систем прокаріотів. Про це повідомляє INVADERS.
Вчені з Сколтеха, Національного Інституту Здоров’я (NIH, США), і Массачусетського Технологічного Інституту (MIT, США) під керівництвом професора Сколтеха Костянтина Северинова, професора MIT Фангу Жанга і старшого дослідника NIH Євгенія Куніна відкрили нові типи CRISPR-Cas систем адаптивного бактеріального імунітету. Унікальні особливості цих систем дають великі можливості для розробки нових способів редагування геномів і контролю над роботою тих чи інших генів. Результати цього дослідження опубліковані в престижному науковому журналі Nature Reviews Microbiology, коротко про відкриття розповідає прес-реліз на сайті Сколтеха.

Технологія CRISPR-Cas зробила революцію в сучасній біології та біомедицині, дозволивши дослідникам довільно редагувати певні ділянки геному. У природі CRISPR-Cas використовується бактеріями для захисту від вірусів. За рахунок того, що СRISPR-Cas бере участь в постійній еволюційній гонці озброєнь між бактеріями і вірусами, виникла велика різноманітність таких захисних систем.

Зараз вченим вдалося провести масштабний біоінформаційний аналіз і ідентифікувати раніше невідомі типи CRISPR-Cas систем, які можуть знайти застосування в сфері геномного редагування. Наприклад, система типу VI-B — володіє додатковими білками, які регулюють її роботу. Її вже давно описали і протестували експериментально. У новій системі типу VU для захисту використовуються білки малого розміру, що робить її особливо привабливою для геномної інженерії, адже з маленькими білками біоінженерії простіше працювати.

«Ця робота — продовження дослідження, присвяченого новим CRISPR-Cas системам і опублікованого нами раніше,» — говорить Сергій Шмаков, перший автор дослідження, аспірант Сколтеха, в 2016 нагороджений премією директора Національних Інститутів Здоров’я США і нагородою президента Сколтеха. «У цій роботі ми провели масштабний напівавтоматичний пошук окремих елементів CRISPR-Cas систем в геномних базах даних, що призвело до відкриття нових систем. Гени деяких з передбачених нами систем дуже незвичайні, що робить відкриті нами системи CRISPR- Cas несхожими на вивчені раніше. Ми використовували практично всі прокаріотичні геномні дані, доступні на даний момент, тому ми можемо бути майже впевнені, що тепер нам відомі всі основні типи CRISPR-Cas систем у прокаріотів — організмів, в клітинах яких міститься ядро.»- розповідає Сергій.

Джерело