Унікальне відкриття: знайдені чорні діри з орбітальним періодом

Вперше астрономи з університету Нью-Мехіко змогли побачити і виміряти орбітальний рух між двома надмасивними чорними дірами, які знаходяться на відстані сотень мільйонів світлових років від Землі. Це відкриття увінчало собою більше десяти років досліджень.

Астроном зі Стенфорда Каришма Бансал опублікувала з цього приводу статтю в Astrophysical Journal. Разом з професором Грегом Тейлором і його колегами з Стенфорда вони вивчали взаємодію між цими двома чорними дірами протягом 12 років, і, нарешті, побачили її за допомогою системи з дуже великою базою, системи з 10 потужних радіотелескопів.

«Ми довго шукали в космосі пару надмасивних чорних дір, які б ходили по орбіті одна навпроти одної в результаті злиття двох галактик, — говорить Тейлор. — Хоча теоретично ми припускали, що такі об’єкти можливі, до сих пір цього ніхто не бачив».

Чорні діри знаходяться на відстані 750 мільйонів світлових років від Землі в галактиці 0402 + 379. Вони знаходяться неймовірно далеко, але одночасно відстань до Землі робить їх прекрасним зразком для спостереження. Бансал каже, що комбінована маса двох чорних дір в 15 мільярдів разів більше маси Сонця. Їх неймовірний розмір означає, що орбітальний період цих об’єктів складає близько 24 000 земних років, тобто за десять років спостережень вчені побачили найменший вигин їх орбіти.

«За 12 років ми домоглися приголомшливого технічного прориву, телескопи змогли досягти достатнього розширення і точності, щоб реально побачити рух дірок по орбіті, — говорить Тейлор. — Це справжній технологічний тріумф».

З чисто технічної точки зору побачити таке — це неймовірно, але Бансал і Тейлор також говорять, що їхнє відкриття може багато розповісти про всесвіт, про те, звідки походять галактики і куди зникають.

У центрі галактики Андромеди, яка зараз йде на зіткнення з Чумацьким шляхом, також знаходиться надмасивна чорна діра, а значить явище, яке спостерігається Бансалом і Тейлором, може трапитися і з нашими галактиками.