Геологи розповіли про «великий потоп» в Європі

Геологи з Арктичного університету Норвегії в Тромсе з’ясували швидкість танення льодів в Європі. Про «великий потоп» йдеться в їхній статті журналу Quaternary Science Reviews.

Генрі Паттон — один з провідних вчених у даному дослідженні. Він розповів про результати проведеної роботи. Моделювання показало, що близько 13-15 тис. років тому Євразійський льодовий щит щорічно втрачав не менш 750 кубічних кілометрів льоду, іноді досягаючи колосальної позначки в 3000 кубічних кілометрів. У цю епоху, охрещеною вченими «епохою катастрофічного зростання №1», танення льодовиків Євразії різко підвищило рівень моря на 2,5 метра.

Ширшою була ера пліоцен-четвертинного заледеніння, в ході якої льодовики періодично то наступали, то відступали. Почалася вона близько 3 мільйонів років тому. Періоди настання льодовиків прийнято називати «льодовиковими періодами», а їх відступ пов’язаний з потеплінням на планеті. Останній такий період почався близько 12-15 тис. років тому і триває донині.

Як показали комп’ютерні моделі Землі, танення льодовиків значно перетворило картину — півострів Великої Британії відокремився і став островом, сформувалися Північне, Балтійське і Біле море, у Франції текли «мега-річки» — величезні водні артерії, які транспортували вдвічі більше води, ніж нинішня Амазонка. Через кілька тисяч років вони уповільнели свої течії, але танення полярної шапки все одно не припиняється. Вчені сподіваються за допомогою моделей з’ясувати, як світ може змінитися в майбутньому.