Біологи розвіяли міф про магічну «суперсилу» шимпанзе

Шимпанзе виявилися всього в 1,35 рази сильнішими за людину в розрахунку на кілограм маси. Це спростовує популярні уявлення про надприродну силу цих людиноподібних мавп, заявляють учені в статті, опублікованій в журналі PNAS .

«За останні 100 років накопичилося безліч свідчень очевидців, які вказують на те, що м’язи шимпанзе самі по собі сильніші, ніж їх аналоги в організмі людини. Ніхто, правда, не перевіряв, чи так це насправді. Якщо подібні відмінності існують, то це було б великим сюрпризом для біологів, враховуючи все те, що ми знаємо про властивості м’язів істот приблизно однакових розмірів — таких, як шимпанзе і люди «, — розповідає Брайан Амбержер (Brian Umberger) з університету штату Массачусетс в Амхерсті (США).

Ще в епоху підкорення Африки британськими та французькими мандрівниками і авантюристами в середині і наприкінці XIX століття в пресі і науково-популярній літературі стали поширюватися історії про міфічну силу африканських людиноподібних мавп, здатних розірвати людину на частини і одночасно боротися з кількома мисливцями відразу, що відносилося до тому числі і до шимпанзе.

Подібні видимі відмінності в силі людей і приматів багато еволюціоністів і натуралістів того часу пов’язували з тим, що людина пристосувалася до життя в цивілізованому суспільстві. Завдяки цьому люди можуть використовувати знаряддя праці та інші пристосування для видобутку їжі, і груба фізична сила їм не так сильно потрібна, як приматам.

З іншого боку, експерименти, які вимірювали пряму фізичну силу шимпанзе в зоопарках і розплідниках, малювали протилежну картину: мавпи в середньому виявлялися всього в півтора рази сильніше людини в перерахунку на кілограм маси. Амбержер і його колеги перевірили чи зберігалася ця пропорція для одиночних м’язових волокон або ж вона була насправді вище для них, як стверджували мандрівники кінця XIX — початку XX століть.

Для проведення подібних дослідів вчені виділили з зразків м’язів ноги шимпанзе і людини кілька одиночних м’язових ниток, в яких присутній один з трьох видів білків, що відповідають за стиснення м’язів. Силу кожного з них вчені виміряли, змушуючи клітини скорочуватися, попутно вивчаючи те, як були влаштовані молекули людських і мавпячих версій цих амінокислотних ланцюжків.

Використовуючи ці дані і те, як розподілені волокна всіх трьох типів по тілу приматів і людей, вчені вирахували сукупну силу кінцівок і тих, і інших, а також порівняли їх між собою. Виявилося, що відмінності між мавпами і людьми були не такими істотними, як показували старі тести: шимпанзе були всього в 1,35 рази сильніше людини, і їх м’язи рук і ніг майже не відрізнялися за своєю будовою від людських аналогів.

Єдиною відмінністю шимпанзе від людей було те, що їх руки і ноги містять в собі відносно багато «швидких» м’язових волокон, що відповідають за миттєві додаткові сили, що, ймовірно, пояснює те, як мавпам вдавалося виявляти «суперсилу» протягом дуже коротких проміжків часу .

«Зворотнім боком цього є те, що люди, завдяки наявності у них безлічі» повільних» м’язів, мають більшу витривалість і краще витримують тривалі навантаження, такі як подорожі на великі відстані. Коли ми порівняли мавп, людей і інших тварин, ми виявили, що НЕ примати, а людина є тут аномалією: еволюція штовхала нас в сторону зростання витривалості, а не зростання «миттєвої» сили «, — робить висновок Амбержер.