Астрономи знайшли натяки на існування ще однієї «планети ікс»

Астрономи знайшли натяки на існування не однієї, а відразу двох планет на околицях Сонячної системи, проаналізувавши характер руху декількох десятків карликових планет навколо Сонця, йдеться в статті, прийнятій до публікації в Astronomical Journal.

«Ті аномалії, які ми знайшли, неможливо пояснити, якщо вважати, що ми відкрили всі планети Сонячної системи. Їх може породити планета, чиї розміри як мінімум не поступаються марсіанським. У нас немає причин сумніватися в її існуванні, так як подібний збіг в русі інших планет був би надто вдалим, щоб бути правдою», — розповідає Кетрін Вовк (Kathryn Volk) з університету Арізони (США), чиї слова наводить журнал New Scientist.

На початку січня минулого року два відомих планетолога, Майкл Браун і Костянтин Батигін, колеги по Каліфорнійському технологічному інституту, оголосили про те, що їм вдалося обчислити положення загадкової «планети ікс» — дев’ятої планети Сонячної системи, віддаленої від Сонця на 41 мільярд кілометрів, яка важить в 10 разів більше, ніж Земля.

Завдяки величезній відстані до цієї планети — один оборот навколо Сонця «планета ікс», за оцінками вчених, робить за 15 тисяч років — ми поки не знаємо, де вона знаходиться, і у нас немає ніяких доказів її існування, крім дивного характеру руху цілого ряду карликових планет і астероїдів в поясі Койпера.

Вовк і її колега Рену Малхотра (Renu Malhotra), прорахували можливі орбіти «планети ікс» півроку тому, тепер припускають, що насправді існує не один, а два таких об’єкти.

До такого висновку вчені дійшли, проаналізувавши орбіти об’єктів в різних частинах пояса Койпера і виявивши, що в ньому існує не одна, а дві групи карликових планет, чиї орбіти були незвичайним чином нахилені і витягнуті по відношенню до орбітах всіх інших мешканців околиць Сонячної системи.

Перша «популяція» карликових планет зосереджена на відстані в 40-42 астрономічних одиниць, а друга — на відстані в приблизно 50-80 астрономічних одиниць від світила. Перша група аномалій, як відзначають вчені, пов’язана з рухом планет-гігантів і «планетою ікс» Батигіна і Брауна, а друга — з ще однією відносно великою планетою.

Орбіти карликових планет з другої групи викривлені не так сильно, як у представників першої «популяції», що вказує на те, що десята планета Сонячної системи помітно менше «планети ікс», що є або «супер-Землею», або «міні-Нептуном» .

За розрахунками Малхотри і Вовк, вона буде мати масу, яку можна порівняти з марсіанською, і при цьому буде знаходитися набагато ближче до поясу Койпера і інших планет Сонячної системи, ніж «планета ікс», на відстані в приблизно 65 астрономічних одиниць від Сонця. Завдяки цьому, як вважають автори статті, вона може бути відкрита раніше, ніж газовий гігант Брауна і Батигіна.

З іншого боку, як визнають самі вчені і як зазначає Костянтин Батигін, тоді виникає питання — чому астрономи досі її не відкрили? Як припускають планетологи, це пов’язано з тим, що її орбіта може проходити через ту частину неба, де знаходиться яскравий диск Галактики, чиє сяйво «забиває» тьмяне світло «кузена» Марса на околицях Сонячної системи.