Вчені з’ясували, чому картинка в очах не «хитається» під час руху

Людина бачить відносно стабільну і «нерухому» картину навколишнього світу навіть при швидкій ході або бігу завдяки наявності в очах особливих клітин, що грають роль своєрідних акселерометрів і датчиків руху, пише INVADERS.

«У будь-якій хорошій камері є цілий набір датчиків, які стабілізують картинку при русі. У нашому тілі ту ж саму роль відіграють клітини сітківки і вестибулярний апарат, що розпізнають рух і обертання тіла. В іншому випадку картинка б змазувалася при ходьбі і ми нічого не могли б бачити, а від чіткості зору, звичайно, дуже часто залежить наше життя «, — розповідає Девід Берсон (David Berson) з Браунівського університету (США).

В останні роки вчені знаходять все більше свідчень того, що звуки і оточення, що сприймається людиною, не є об’єктивною картиною реальності — наші органи чуття і мозок активно «редагують» її, видаляючи всі непотрібні і заважають елементи.

Наприклад, недавно вчені виявили, що люди не чують биття свого власного серця з тієї причини, що мозок відфільтровує сигнал, який потрапляє в звукову кору з вух. Аналогічним чином, як вважали багато нейрофізіологів, наша нервова система робить картинку в очах стабільною при ходьбі, незважаючи на те, що положення очей і тиск усередині них постійно змінюється під час руху.

Берсон і його колеги виявили, що як мінімум частина цієї системи «автоналаштування» зору знаходиться не в мозку, а всередині самих очей людини та інших ссавців, спостерігаючи за активністю різних груп нервових клітин в сітківці ока мишей. Для цього автори статті вбудували в ДНК її нейронів особливі гени, що змушували клітини світитися при їх активізації та передачі сигналу в мозок.

Як розповідає нейрофізіолог, вчені досить давно знають про існування особливої ​​групи клітин в сітківці, так званих DSGC-нейронів, які реагують на рух картинки тільки в певну сторону. У минулому біологи вважали, що поведінка цих клітин жорстко залежала від їх типу і того, які сигнали в них подавав вестибулярний апарат.

Спостерігаючи за роботою кількох тисяч подібних клітин в очах мишей, команда Берсона з’ясувала, що насправді ці клітини працюють самі по собі і що всі вони виконують два однотипних завдання — вони розпізнають обертальні і поступальні рухи голови і всього тіла в цілому, відстежуючи зрушення в положенні певних об’єктів в різних частинах поля зору. Ці ж клітини безпосередньо керують м’язами, що відповідають за обертання і рух очей.

Дані, які збирають ці клітини, згодом використовуються центром зору в мозку для того, щоб скорегувати сприйняту картинку і зробити її чіткою, а не розмазаною, в комбінації з сигналами з вестибулярного апарату або навіть без його участі.

Як працюють ці клітини і як вони розпізнають обертальні і поступальні рухи, вчені поки не знають, проте вони планують зрозуміти, як це відбувається, в своїх наступних експериментах, в рамках яких будуть вивчатися тварини з бінокулярним зором, подібним людським очам.