Астрономи з’ясували, чому галактики вмирають після космічних «ДТП»

Процеси зіткнення і злиття галактик фактично душать їх завдяки виникненню в їх хмарах газу особливих зон турбулентності, що перетворюють енергію руху галактик в тепло, що заважає формуванню нових зірок, заявили астрономи на щорічній зустрічі Американського астрономічного товариства в Остіні. Про це повідомляє INVADERS.

«З точки зору масштабів енергій, злиття скупчень галактик є найбільшими» вибухами «у Всесвіті після Великого Вибуху. Багато з них почалися мільярди років тому і тривають донині. Коли ми спостерігали за одним подібним зіткненням, ми не очікували побачити хмари настільки гарячого газу між скупченнями. В даному випадку, як ми вважаємо, турбулентність перемішує газ, подібно ложці в склянці, чого ми ніколи раніше не бачили «, — розповідає Джек Бернс (Jack Burns) з університету Колорадо в Боулдері (США).

Спостереження останніх років показують, що приблизно половина галактик в навколишньому космосі є фактичними «живими мерцями» — нові зірки в них не утворюються, через що вони поступово згасають в міру вигоряння вже існуючих в них світил.

Зовнішньою причиною цього масового згасання Всесвіту, як сьогодні вважають вчені, є гігантські хмари з розпеченого газу, що оточують подібні «зомбі-» галактики і не дають потокам холодної матерії з міжгалактичного середовища, придатної для формування нових зірок, проникнути всередину них і перезапустити процеси зореутворення.

Те, як виникають ці «сфери смерті», як назвали їх астрономи, що відкрили даний феномен , є предметом запеклих суперечок серед астрофізиків. Частина вчених вважає, що ці хмари з газу виникають в результаті надмірно високої активності надмасивних чорних дір у центрах галактик, а інші астрономи — у результаті злиття великих галактик і пов’язаних з цим процесів, а також надмірно високій швидкості формування зірок і наднових.

Бернс і його колеги знайшли свідчення існування другого варіанту «удушення» галактик і розкрили механізм розігріву газу на їх околицях, спостерігаючи за скупченням галактик Abell 115 в сузір’ї Риб, віддаленим від Землі приблизно на 2,4 мільярди світлових років. Усередині нього живе кілька сотень галактик, частина яких стикається між собою.

Спостерігаючи за окремими об’єктами в цьому скупченні, що представляє собою останки двох інших великих «сімей» галактик, що зіткнулися в відносно недавньому минулому, астрономи виявили всередині них гігантські хмари газу, розігрітого до температури в 166 мільйонів градусів Цельсія.

Подібні температури, як відзначають астрофізики, були неймовірно високими для наслідків «звичайного» зіткнення галактик, що змусило їх простежити за тим, що відбувалося з окремими потоками газу в них, отримавши сотні тисяч спектрів цих галактик за допомогою телескопів «Чандра» і VLA, що працюють в рентгенівському і радіо-діапазонах.

Як виявилося, в найгарячіших ділянках хмар газу між галактиками існують зони турбулентності, що виникли в результаті «лобового» зіткнення окремих скупчень газу і пилу, що рухалися на надзвукових швидкостях безпосередньо перед злиттям «предтеч» скупчення Abell 115. Ці зони турбулентності додатково перемішують і розігрівають газ , створюючи «зони смерті», знайдені у інших галактиках.

В майбутньому частина цих зон, як показують розрахунки астрономів, поступово зникнуть і Abell 115 стане більш холодним і спокійним скупченням, де частина галактик збереже здатність формувати нові світила. Нові спостереження за іншими скупченнями галактик покажуть, чи подібна поведінка є характерною і для інших найбільших об’єднань зірок Всесвіту.