Бактерії здатні до мутації в умовах мікрогравітації

Вчені з Університету Х’юстона виявили, що бактерії стають сильнішими в космосі, а разом з тим, можливо, небезпечнішими. У зв’язку з цим майбутні тривалі подорожі в космос можуть опинитися під загрозою, пише INVADERS.

Мадхав Тірумалаі, доктор медичних наук Університету Х’юстона і співробітник Інституту астробіології NASA, виявив, що бактерії мутують і розмножуються в космічних умовах. В рамках самого докладного на поточний момент дослідження вчені спостерігали розвиток тисячі поколінь кишкової палички (E. coli) в обертовому контейнері з імітацією мікрогравітації.

Виявилося, що бактерії пережили 16 мутацій. Потім, коли їх помістили поряд зі звичайною кишковою паличкою, космічний прототип розрісся в три рази більше і підтримував адаптаційну перевагу в 72%. Адаптації залишилися навіть після того, як вчені спробували їх прибрати.

Деякі зміни були злегка тривожними: мутації впливали на гени, пов’язані з виробництвом біоплівки, яка часто робить клітини більш надійними і вірулентними. Однак не кожна мутація спричинила за собою негативний ефект. Як писав Тірумалаі, E. coli зберегла чутливість до антибіотиків. Тобто, навіть якщо бактерії в умовах мікрогравітації перетворюються на монстрів, ми все ще можемо покладатися на антибіотики.

Проте все це може бути дуже небезпечно для космічних мандрівників майбутнього. E. coli — відносно безпечна бактерія, але інші можуть бути небезпечнішими, і хвороби, пов’язані з ними, можуть поставити під загрозу місію, коштувати життя і грошей, якщо мутують непередбачуваним чином. Потенційні наслідки можуть бути ще тривожнішими, якщо згадати дослідження 2013 року, яке виявило, що в космосі імунні «клітини людини не можуть реагувати на патогени», а значить «астронавти можуть швидше захворіти, тому що їх імунна система буде ослаблена».

Необхідно більше таких експериментів, особливо на тлі дикого розвитку космічних польотів за участю людей. Все більше людей збираються в космос в рамках комерційних польотів. Практичні моменти — наприклад, такі як мікрогравітація впливає на бактерій і наші тіла, а також потенційні наслідки ізоляції для психічного здоров’я — повинні бути розглянуті до того, як ми почнемо заходити надто далеко в космос. Особливо це стосується тривалих польотів, наприклад, на Марс.