Астрономи-любителі відкрили найближчу до нас темну зірку

Астрономи-любителі з проекту Backyard Worlds випадково відкрили одну з найбільш тьмяних і холодних зірок в околицях Сонячної системи, переглядаючи фотографії, отримані інфрачервоним телескопом WISE, і опублікували її опис в статті в Astrophysical Journal Letters, пише INVADERS.

«Цілком можливо, що десь в космосі існують ще більш холодні зірки, що знаходяться ще ближче до Сонця, ніж ця «зірка Боба». Якщо у нас буде достатньо часу, то наші волонтери складуть повну карту околиць Сонячної системи», — заявила Джеклін Фейерті (Jacqueline Faherty) з Американського музею природної історії (США).

Коричневими карликами, перші з яких були знайдені в 1995 році, астрономи називають перехідні об’єкти між зірками і планетами. Маса таких зірок — менше 7% маси Сонця — занадто мала для виникнення термоядерної реакції в їхніх надрах. Тому коричневі карлики поступово згасають і охолоджуються.

За останні роки вчені відкрили ряд незвичайних рис коричневих карликів — наявність погоди на них, свинцевих і мінеральних «хмар» і ряду інших властивостей, які змусили багатьох астрономів вважати, що вони насправді є дуже великими планетами, а не зірками.

Деякі коричневі карлики, як пояснює Фейерті, є наскільки холодними, що вони є практично невидимими навіть для самих чутливих інфрачервоних телескопів, таких як орбітальна обсерваторія WISE, запущена НАСА в 2009 році. Їх пошук в автоматичному режимі, через велику кількість перешкод і низької якості знімків, за її словами, раніше вважався неможливим.

З іншого боку, знімки WISE, отримані телескопом в першу фазу його роботи, сьогодні активно вивчаються планетології і астрономами-аматорами, так як на них вчені сподіваються першими побачити загадкову «планету ікс», гігантську планету на околицях Сонячної системи, про існування якої Костянтин Батигін і Майкл Браун заявили в січні минулого року.

Для пошуків цієї планети Фейерті і її колеги по музею запустили на початку лютого проект Backyard Worlds: Planet Nine. В рамках якого ентузіасти космосу і добровольці аналізують фотографії, отримані WISE в різні періоди часу, і намагаються знайти на них самі тьмяні і непомітні рухомі об’єкти.

Буквально через кілька днів після запуску Backyard Worlds відразу кілька добровольців з Росії, Сербії, США та Тасманії звернули увагу на незвичайний об’єкт, який вони помітили на знімках у центральній частині сузір’я Великої Ведмедиці.

Це небесне тіло, що отримало кличку «планета Боба» в честь тасманского вчителя Боба Флетчера, який перший повідомив про його виявлення, було занадто великим для того, щоб бути «планетою ікс» або будь-яким іншим об’єктом всередині Сонячної системи. Простеживши за ним за допомогою наземного інфрачервоного телескопа IRTF на Гавайських островах, Фейерті виявила, що Флетчеру вдалося виявити дуже тьмяний коричневий карлик, віддалений від нас приблизно на 100 світлових років.

Цей карлик, за словами вчених, має дуже невелику масу і температуру — він всього в кілька разів важче Юпітера і на кілька сотень градусів гарячіший за нього, що фактично робить такий об’єкт схожим на великі планети-газові гіганти.

Як очікує Фейерті, її добровільні помічники зможуть знайти близько двох сотень подібних коричневих карликів і ще близько сотні інших зірок цього класу, аналізуючи ті знімки, які WISE встиг отримати в першу фазу своєї роботи. Ці дані, за словами вчених, допоможуть нам зрозуміти, як влаштовано найближче оточення Сонця в Чумацькому Шляху і знайти ще ближчі і холодні зірки.