Поява перших скелетів була обумовлена хімічним складом океану

Співробітники біологічного факультету МГУ імені М.В. Ломоносова вивчили і порівняли найдавніші скелети організмів докембрийского періоду, знайдені в Сибіру, Китаї та Намібії і з’ясували, що їх поява пов’язана з хімічними особливостями навколишнього середовища, а саме — рівнем мінералізації докембрійських морів. Результати своєї роботи вчені опублікували в журналі Proceedings of the Royal Society B, пише INVADERS.

Вчені зробили висновок, що пусковим механізмом утворення і подальшого ускладнення скелетів у найдавніших організмів стала зміна вмісту кальцію і магнію в морях, або поява вільного кисню в атмосфері, а також можливий розвиток проявів хижацтва. Однак чіткого розуміння, який із чинників є найбільш важливим, у вчених поки немає. В опублікованій роботі відзначається, що скелети едіакарського періоду в основному сформовані з арагоніта або з магнієвого кальциту. Це відповідає хімічному складом донних відкладень, в яких вони були виявлені.
В ході дослідження вчені вивчили 4 різновиди найдавніших організмів Cloudina, Sinotubulites, Suvorovella, Protolagena, які, незважаючи на значну відмінність у конструкції, мають схожу мікроструктуру. Скелети сформовані з мікрогранул або мікроволокон, розміри яких не перевищують 4 мікрометра. Крім того, вчені виявили, що для всіх досліджених організмів в той же період існували м’якотілі безскелетні «двійники».
Гранули формують тонкі пластинки товщиною 40-60 мікрометрів. Хімічний склад води того часу дозволив мікроорганізмам об’єднуватися і створювати складні конструкції, наприклад, риф в Намібії шириною 10 метрів і заввишки 3 метри, відкладення черепашок Suvorovella в кілометр завдовжки.

Вчені припустили, що якщо на початковому етапі розвитку формування скелетів було обумовлено виключно геохімічними особливостями середовища, то в більш пізні періоди ускладнення будови скелета було пов’язано з розвитком самих організмів.

Робота велася спільно з фахівцями зі Школи геонаук Единбурзького університету (Велика Британія) і Палеонтологічного інституту імені О.О. Борісяка РАН.