НАСА: зіткнення з астероїдом змусило Енцелад обертатися на боці

Енцелад, потенційно заселений місяць Сатурна, пережив катастрофічне зіткнення з якимсь великим об’єктом в минулому, який повернув вісь його обертання на 55 градусів, повідомляє Лабораторія реактивного руху НАСА.

«Геологічна активність на південному полюсі Енцелада, яку ми можемо бачити за допомогою «Кассіні «, не могла початися сама по собі, в результаті деяких внутрішніх процесів в надрах планети. Ми вважаємо, що» тигрові смуги «спочатку розташовувалися ближче до екватора, і катастрофічне зіткнення Енцелада і астероїда могло породити їх і повернути вісь обертання місяця «, — заявив Радван Таджеддін (Radwan Tajeddine) з Корнельського університету (США).

У 2005 році «Кассіні» виявив на Енцеладі струмені з частинок водяного льоду і пари, які викидаються в космічний простір з паралельних тріщин поблизу південного полюса — так званих «тигрових смуг». Це відкриття поставило перед вченими питання про джерело цієї пари і льоду.

У березні 2015 року, через 10 років після відкриття тигрових смуг і гейзерів на Енцеладі, зонд «Кассіні» показав, що в надрах цього супутника Сатурна присутній глобальний океан з рідкої і гарячої води, виявивши частки піску і заморожені краплі води, викинуті з південного полюса Енцелада разом з виверженнями гейзерів.

Як розповідає Таджеддін, наявність подібних структур на південному полюсі і їх відсутність на північному полюсі планети, вкритому товстою кіркою льоду, змусило вчених задуматися про те, як могли виникнути ці структури, через які сьогодні тепло залишає надра Енцелада, що розігріваються приливними силами Сатурна.

Намагаючись зрозуміти, як Енцелад став виглядати так, яким ми його бачимо сьогодні, вчені проаналізували топографію його поверхні, намагаючись знайти сліди геологічних процесів, які могли б пояснювати наявність гейзерів на його південному полюсі, пише INVADERS.

Учених цікавило те, як відрізняється висота місцевості в різних регіонах Енцелада, і те, в який бік були «повернені» смуги та інші структури, що виникли в результаті геологічних процесів на поверхні місяця Сатурна.

Форма планети і те, як розташовані на ній різні геологічні «пам’ятки», як припустили Таджеддін і його колеги, повинні були показати, чи виникли смуги самі по собі, завдяки активності надр Енцелада, або їх породили якісь «зовнішні» події — взаємодії з планетою-гігантом або зіткнення з астероїдами.

Аналіз знімків з «Кассіні» привів до несподіваних результатів — всі форми рельєфу, які вченим вдалося знайти на поверхні Енцелада, виникли не там, де вони повинні були з’явитися, якщо планета виглядала так завжди. Зокрема, «тигрові смуги» і три великих низовини на Енцеладі повинні були з’явитися в екваторіальних, а не в приполярних регіонах.

Розрахунки авторів статті показують, що подібні аномалії можна пояснити тим, що вісь обертання Енцелада в далекому минулому була повернута на 55 градусів, в результаті зіткнення з великим астероїдом або уламками супутника Сатурна. Коли це сталося, Енцелад став тимчасово нестабільним і вісь його обертання почала коливатися, змінюючи положення протягом досить довгого часу. Ці коливання осі породили особливий візерунок на поверхні Енцелада, схожий за формою на розтягнуту букву S.

Крім того, цей астероїд, як вважають вчені, «пробив» льодову оболонку планети в районі сучасного південного полюса і породив гейзери і інші сліди внутрішньої активності, які міг бачити «Кассіні» в минулі фази своєї роботи на орбіті Сатурна. Це пояснює відмінності в образі полюсів і змушує вчених задуматися про те, чи був Енцелад настільки ж цікавий для нас з точки зору зародження життя в минулому, яким він є сьогодні.