Гігантські торнадо і магнітні вихори: Juno отримав перші дані про Юпітер

Перші дані з зонда Juno показали, що магнітне поле Юпітера виявилося несподівано потужним, приблизно в 10 разів сильнішим, ніж магнітний щит Землі, а також розкрили незвичайні торнадо розміром з Місяць і Землю на полюсах планети-гіганта. Знімки та результати їх аналізу були представлені в двох статтях в журналі Science, пише INVADERS.

Зонд Juno, що летів до Юпітера довгі п’ять років з серпня 2011 року, на початку липня минулого року зблизився з планетою-гігантом і вийшов на стабільну орбіту навколо неї. Перші два місяці після зближення зонд витратив на зниження орбіти і перевірку всіх наукових інструментів, і перші наукові дані були отримані тільки в кінці серпня.

Перевірка всіх наукових інструментів Juno і перехід на нову, більш зручну для ведення спостережень орбіту повинні були відбутися в середині жовтня 2016 року, однак буквально перед початком цього маневру НАСА зафіксувало неполадки в роботі двигуна, які змусили інженерів місії відкласти його на наступне зближення з Юпітером.

На цьому серія невдач не закінчилася, і під час зближення з Юпітером зонд несподівано перейшов у «безпечний режим», тим самим скасувавши велику і наспіх складену програму наукових спостережень, які команда Juno планувала провести замість невдалої зміни орбіти. Приблизно через тиждень після цього НАСА повідомило про те, що зонд вдалося вивести в нормальний режим роботи, проте ніяких планів щодо його подальшої долі не було озвучено.

Всі ці проблеми, як розповідає Скотт Болтон (Scott Bolton), керівник місії, внесли великі затримки в отримання і аналіз наукових даних, які збирали дев’ять приладів, встановлені на борту зонда. Минуло фактично шість місяців після прибуття зонда до Юпітера, перш ніж вчені змогли приступити до його повноцінного вивчення.

Перша незвичайна таємниця найбільшої планети Сонячної системи, яку їм вдалося відкрити — гігантські циклони діаметром в 1400 кілометрів і більше, що зустрічаються в приполярних регіонах Юпітера. Деякі з них перевершують Місяць і Землю за своїми розмірами, досягаючи ширини в 4000 і 7000 кілометрів.

Крім того, надра Юпітера виявилися несподівано погано «перемішаними» і неоднорідними за своїм складом, чого вчені не очікували побачити. Подібна картина, як припускають вчені, може пояснюватися наявністю у Юпітера великого ядра, що займає приблизно половину планети, проте підтвердження цього потребують великої кількості додаткових даних.

Головною несподіванкою для Болтона і його команди стала сила магнітного поля Юпітера у «поверхні» його хмар — воно виявилося приблизно в 13 разів сильнішим, ніж аналогічний показник для Землі, і більш неспокійним, ніж вважалося раніше. Це значення, як зазначив Болтон, приблизно в два рази вище, ніж показували теоретичні розрахунки і спостереження за допомогою датчиків зондів «Галілео», «Вояджер» і «New Horizons».

Іншою несподіванкою, пов’язаною з магнітним полем Юпітера, було те, що вченим не вдалося знайти в ньому слідів електричних струмів, пов’язаних з полярними сяйвами, що виникають в результаті взаємодії магнітного «щита» планети і корональних викидів Сонця. Як вважають планетологи, це знову може бути пов’язано з незвичайною будовою ядра Юпітера і його великими розмірами.

Його подальше вивчення і «промацування» на великих глибинах в надрах Юпітера, як сподіваються вчені допоможе зрозуміти, чому це відбувається і можливо дасть підказки про те, з чого складається ядро ​​планети-гіганта. Поки, як відзначають вчені НАСА, все вказує на відсутність металевого водню в ньому, як припускали деякі планетологи.