Вчені запропонували діючі речовини для чоловічої гормональної контрацепції

Біологи з Калтеха з’ясували, які гормони і їх аналоги здатні зупинити сперматозоїди на шляху до яйцеклітини. Про це повідомляє INVADERS.

Біологи з Каліфорнійського університету в Берклі знайшли спосіб деактивувати транспортні білки людських сперматозоїдів і тим самим позбавити сперматозоїди рухливості. Робота науковців, опублікована в журналі PNAS , закладає теоретичні основи перспективної розробки засобів гормональної контрацепції для чоловіків.

Іонні канали CatSper, які знаходяться в хвостиках сперматозоїдів — це комплекси білків, що створюють по різні боки клітинної мембрани різницю потенціалів і за рахунок цього регулюють транспорт іонів кальцію Ca 2+ і калію K + в клітину і з неї. У 2001 році американські біологи довели, що робота CatSper принципово важлива для рухливості сперматозоїдів, а, отже, і для запліднення.

Пізніше був описаний і механізм активації іонних каналів сперматозоїдів: для того, щоб вони працювали, потрібен гормон прогестерон в комплексі з ферментом — гідролазою ABHD2. Подібним чином стероїдні гормони здатні управляти активністю іонних каналів в клітинах міокарда та в інших тканинах. Однак до сих пір не було відомо, які ще гормони, присутні в чоловічому і жіночому статевих шляхах, впливають на активність CatSper.

Біологи з Калтеха вивчили вплив стероїдних гормонів на активність іонних каналів сперматозоїдів. Виявилося, що їх активує не тільки прогестерон, але і гормон прегненолон. А ось тестостерон, естрадіол і кортизол, навпаки, пригнічують кальцієві канали і не дають сперматозоїдам нормально рухатися і послаблюють дію прогестерону і прегненолону. Крім того, інгібуючий ефект спостерігався при введенні отриманих з рослин тритерпенів (аналогів прекурсорів стероїдних гормонів), лупеол (зустрічається в манго, винограді і оливках) і престимерину (який отримують з деяких східних чагарників).

Їх дія на рухливість сперматозоїдів виявилося аналогічно дії стероїдних гормонів, які гальмують рух хвостика. Механізм роботи тритерпенів поки неясний, але автори дослідження припускають, що вони зв’язуються з тими ж мембранними рецепторами, що і гормони. Автори дослідження припустили, що лупеолу і престимерин можна використовувати для довільного управління активністю сперматозоїдів — а значить, і їх здатністю запліднити яйцеклітину.