Астрономи: Титан виявився більше схожим на Марс, а не на Землю

Відсутність видимих слідів тектоніки на поверхні Титана не дозволяє вважати цей місяць Сатурна найближчим аналогом Землі, і зближує її з Марсом, де геологічні процеси затухлі в далекому минулому, заявляють планетологи в статті, опублікованій в журналі Science .

«Дивно, що в Сонячній системі існує відразу три планети, де річки були головними скульпторами ландшафту або в минулому, або навіть сьогодні. У нас з’явилася унікальна можливість вивчити на прикладі цих річок то, як відрізнялися історії цих світів», — розповів Тейлор Перон ( Taylor Perron) з Массачусетського технологічного інституту (США).

Титан, як пояснюють вчені, багато в чому дуже схожий на Землю — на ньому йдуть дощі, присутня ерозія грунту, і протікають якісь геологічні процеси в його надрах, викликані приливними силами і гравітаційною взаємодією з Сатурном. На Титані існують пори року, а його погодні процеси майже настільки ж складні, як і їх аналоги на Землі.

Відмінності полягають в «начинці» надр і атмосфери Титана — краплі його дощів складаються з метану, поверхня покрита льодом і снігом з вуглеводнів, а роль гарячої мантії грає не розплавлені породи, а гаданий теплий океан, існуючий в надрах цього  місяця.

Перон і його колеги заявляють, що насправді Титан є аналогом юного Марса, а не Землі, вивчивши русла його річок, що живлять великі озера і «моря» на північному полюсі місяця Сатурна.

Русла річок на Землі і характер їх перебігу по поверхні планети часто змінюється не тільки з-за різких змін клімату, зсувів та інших «швидких» змін ландшафту, а й під дією повільних геологічних процесів — в результаті формування гір, рух тектонічних плит і підвищень або зниження висоти рівнин і інших низинних ділянок місцевості.

В результаті цього річки часто течуть в «неправильному» напрямі, рухаючись не по максимально крутому схилу зверху вниз, а випадковим чином, а іноді навіть від низу до верху, «прогризаючи» собі шлях через гори і круті схили. Подібні сліди тектонічної активності не зустрічаються на Марсі, що означає, що поверхню червоної планети залишалася практично незмінною на всьому протязі того часу, коли на ній існували річки.

Керуючись цією ідеєю, планетологи спробували з’ясувати, чи був ближче Титан в цьому відношенні до Землі або до Марса, проаналізувавши фотографії його річок, отримані зондом «Кассіні» під час його зближень з місяцем Сатурна.

Виявилося, що Титан був більше схожий на Марс — всі річки на його поверхні течуть зверху вниз по самому оптимальному шляху, що вказує на відсутність тектонічних процесів в надрах Титана. Це не скасовує того, що його надра можуть бути геологічно активними, але говорить про те, що на Титані відсутні тектонічні плити і рухомі «континенти», аналогічні тим, які є на Землі.

«Місія» Кассіні «завершується у вересні цього року, і нові фотографії Титану, отримані його камерами, ми вже ніколи не побачимо. Тому будь-які можливості доповнити наші уявлення про вигляд цієї планети, крім спостережень за допомогою телескопів і вивчення старих знімків» Кассіні «, допоможуть нам підготуватися до відправки нових зондів до Титану «, — робить висновок Перон.