Вчені: Марс народився на місці міфічного “Фаетона” в поясі астероїдів

Дані за хімічним і ізотопним складом Марса вказують на те, що він народився не в компанії Землі, Меркурія і Венери, а на місці сучасного головного поясу астероїдів, заявляють астрономи в статті, опублікованій в журналі Earth and Planetary Science Letters, пише INVADERS.

“Ми намагалися зрозуміти, як Марс міг народитися в тій частині протопланетного диска, чию матерію не встигла “з’їсти” Земля під час свого народження. Ми прийшли до висновку, що це було неможливо, і що Марс мав сформуватися на великій відстані від Сонця, у внутрішній частині пояса астероїдів. Згодом, Марс мігрував на свою поточну орбіту, втрачаючи енергію на викид своїх старих “сусідів” в сторону Юпітера “, – розповідає Рамон Брассер (Ramon Brasser) з Технологічного інституту Токіо (Японія).

Таємниці четвертої планети

Як сьогодні вважають вчені, Сонячна система почала формуватися приблизно 4,6 мільярда років тому в результаті гравітаційного колапсу гігантської міжзоряної молекулярної хмари. Велика частина речовини пішла на освітлення зірки – Сонця, а з іншої частини, яка не потрапила в центр, сформувався протопланетний диск, з якого в подальшому були створені планети, їх супутники, астероїди і інші малі тіла Сонячної системи.

Раніше вважалося, що всі планети сформувалися приблизно на тих орбітах, де вони знаходяться зараз. Сьогодні астрономи вважають, що Юпітер і інші планети-гіганти були “скульпторами”, чиї міграції в сторону Сонця і в сторону околиць Сонячної системи диригували формуванням “зародків” Землі та інших кам’янистих планет і їх взаємодією один з одним.

Брассер і його колеги припускають, що іншим космічним “мігрантом” міг виступати Марс, чиє існування досить давно є загадкою для астрономів.

Справа в тому, що маса Марса занадто велика для того, щоб він міг сформуватися на такій близькій відстані від Землі фактично в перші дні існування Сонячної системи. Матерії протопланетного диска, як сьогодні вважають планетологи, просто не могло вистачити для того, щоб забезпечити і Землю, і Марс усіма необхідними “будматеріалами”.

Додатковою проблемою є те, що Марс не схожий на Венеру, Землю і Місяць за своїм ізотопним складом – його матерія набагато більше схожа на первинний матеріал Сонячної системи, ніж надра нашої планети або її супутника.

Син сонця

Проаналізувавши ці хімічні відмінності, команда Брассера спробувала знайти джерело матерії, з якої був “зліплений” Марс, якщо він народився не у внутрішній частині протопланетного диска, разом із Землею і її “сусідками”, а в якомусь іншому місці. Він, як показали перші дані по частках кремнію-30, ванадію-51 та інших рідкісних ізотопів, знаходився в більш холодній і далекій частині Сонячної системи.

Використовуючи ці дані, астрономи спробували визначити положення “новонародженого” Марса на карті Сонячної системи, використовуючи комп’ютерну модель її еволюції. Як показали ці розрахунки, червона планета народилася не на своїй поточній орбіті, а там, де імовірно повинна була існувати міфічна планета Фаетон.

Вона, як вважали астрономи 18 і 19 століття, існувала між сучасними орбітами Марса і Юпітера і була зруйнована в далекому минулому, перетворившись в сучасний головний пояс астероїдів. Насправді, на думку Брассера і його колег, вона втекла звідти.

Марс, як показують ці розрахунки, дійсно сформувався досить рано – близько 10 мільйонів років тому, і покинув пояс астероїдів приблизно через 120 мільйонів років після народження Сонця. Причиною цього були гравітаційні взаємодії між Марсом, великими протопланетними тілами в поясі астероїдів і Юпітером. Вони змушували червону планету втрачати енергію, яку вона витрачала на “катапультування” своїх менших побратимів за межі Сонячної системи.

Перевірити цю ідею, як сподівається вчений, можна буде після появи нових даних по хімічному складу найдавніших порід Марса, а також за допомогою більш детальних моделей Сонячної системи, в яких розподіл різних типів первинної матерії було б зовсім іншим.