10 правил для тих, хто не вміє управляти своїм часом

0
25

Тайм-менеджмент — безумовно, корисна річ, яка оптимізує життя людини і допомагає зосередитися на найбільш важливих речах, не витрачаючи час і енергію на безглузді речі. Пропонуємо статтю Брука Аллена, який тридцять років працював з цінними паперами, а тепер допомагає вибудувати філософію бізнесу й життя.

У мене ніколи не виходить діяти так, як я повинен діяти, за словами інших людей, але все ж мені вдається доводити справу до кінця. Не знаю чому, але ось моя головна гіпотеза:

Я управляю не так своїм часом, як своїми бажаннями.

У школі я чомусь ніколи не знаходив час на ті домашні завдання, які не хотів робити. Це зайшло настільки далеко, що в 1969 році мій учитель математики сказав мені, що коли я зроблю хоч одне домашнє завдання, то він поставить мені підсумкову оцінку лише на підставі тестів, тобто я отримаю п’ятірку за п’ятибальною системою. Але якщо я не виконаю взагалі жодного завдання, то він поставить оцінку лише за домашні завдання, тобто виставить одиницю.

Я вирішив, що якщо вже робити тільки одне завдання, то воно повинно бути виконано на такому рівні, що його можна повісити в галереї. Я розбив скарбничку, витратив більшу частину своїх заощаджень на математичний шрифт для батьківської друкованої машинки IBM Selectric і набрав на ній свої відповіді. У студії батька (він був скульптором) я взяв фіксатор і зробив свій текст рельєфним, а потім прикріпив його на дерев’яну основу, яку вирізав сам. Учитель був так захоплений, що повісив моє завдання собі на шию і ходив з ним так до кінця дня. Інші вчителі це побачили і всі зажадали від мене того ж самого — виконати хоч одне завдання. Нічого собі!

І до цих пір перш ніж взятися за щось, чого я робити не хочу, я намагаюся перетворити це в те, що мені подобається.

У кожній роботі є елемент розваги. Знайдіть його — і робота перетвориться на гру.

Ось кілька правил на цей рахунок.

1. Не беріться за важкі, нудні й марні справи

Мій друг Кен Калдейра керує дуже продуктивною лабораторією в Стенфорді. Він якось сказав мені, що багато вчених грузнуть в дуже складних і езотеричних проблемах, до яких немає справи нікому, включаючи самих цих дослідників. Кен же вибирає тільки цікаві, значимі і легкі проекти.

Якщо вам платять за те, щоб ви займалися важкими, нудними і марними речами, вам варто поговорити зі своїм босом. Якщо ви студент і влазите в борги заради того, щоб вас навантажували важкими, нудними і марними завданнями, то можливо, вам краще кинути навчання.

2. Ви не зобов’язані закінчувати розпочате

Недавно успішний бізнесмен розповів мені, що вже в зрілому віці йому поставили діагноз СДУГ (синдром дефіциту уваги з гіперактивністю). Це допомогло зрозуміти, чому його особисте і ділове життя перетворювалася на такий бардак: він завжди починав щось і потім кидав, і це приводило оточуючих в несамовитість.

Його лікування почалося з прийому ріталіну, потім продовжилося у вигляді поведінкової терапії, а потім його терапією став його власний бізнес. Ліки дали йому відпочити від самого себе, а поведінкова терапія допомогла переосмислити свої життєві обставини. Зрештою, він зрозумів, що більшості людей відмінно вдається закінчити почате, але їм дуже важко почати. Тому він сам починає масу справ, а потім віддає свої проекти на завершення іншим людям. Вони щасливі, він щасливий, і його бізнес реально процвітає.

Як показує цей приклад, головна проблема СДУГ — не в тому, що він у вас є, а в тому, що вас всі навколо за це ненавидять. Подумайте, наскільки краще б стало життя, якби вчителі перестали навантажувати буйних і невгамовних дітей почуттям провини, а всього лише дозволили б їм проявити творчість і з часом, коли вони дозріють до цього, втілювати в життя цікаві ідеї за допомогою інших.

3. Чітке осмислення економить час

Я якось запитав Денніса Шашу, математика з Нью-Йоркського університету, як йому вдається робити так багато і ще встигати допомагати багатьом людям. Він відповів: «Я зосереджуюся на тому, що у мене виходить краще — зазвичай це обдумування проблеми, чітке викладення чогось або програмування на K». Я теж намагаюся мислити чітко, а для проблем, які не можна сформулювати словами, я користуюся мовою APL, предтечею К.

4. Якщо у вас знаходиться час на інших, це економить ваш власний час

Чим більше ви робите для інших, тим більше вони будуть робити для вас. Це економить вам час. Якщо подумати, то це досить очевидно.

5. Не брешіть

Життя у вигаданому світі — дуже виснажливе і їсть багато часу. Не треба брехати ні собі, ні іншим.

6. Керуйте людьми

Якщо ви хочете, щоб ваше життя приносило користь іншим людям, тайм-менеджмент має сенс лише в обмеженому числі випадків. У інших людей на порядку денному свої потреби і свої поточні можливості. Вам потрібно навчитися добре керувати цими людьми, а час сам про себе потурбується.

Навчіться говорити «ні», і це дозволить вам набагато частіше говорити «так». Колись я попросив друга зробити мені послугу, яка зажадала б від нього витратити шість хвилин особистого часу. Він відмовив мені і пояснив у своєму листі, що хоча інші люди на його місці сказали б «У мене немає часу», це було б неправдою: часу у нього рівно стільки ж, скільки у всіх. Але хоча він міг би зробити те, що я просив, він вважав за краще витратити свій час інакше.

Може, ви й не звикли до такої прямоти. Але цікаво, що якщо ви почнете спілкуватися з людьми відверто й чесно, то це буде, швидше, зміцнювати ваші стосунки з людьми, ніж шкодити їм.

7. Не керуйте чужим часом, в тому числі й часом дітей

Коли я просив друга дещо зробити для мене, я намагався дати йому вказівки, як використовувати його час. Коли він відповів «ні», він не вказував мені, як витратити мій час, він лише пояснив, на що він не хоче витрачати свій.

І якщо ви дорослий, перестаньте мучити дітей. Мої батьки дозволяли мені бути дитиною. Вони змушували мене робити домашні справи, але не особливо примушували до чогось «заради моєї ж користі». Приміром, літо було часом, коли я можу вляпатися в неприємності, виплутатися з них і нічого не розповідати батькам. Вони були не проти — головне, щоб галявина біля будинку була в порядку.

Діагностичний посібник по психічних розладах вперше вийшов у 1952 році, якраз коли я народився. Він мав 130 сторінок, в ньому перераховувалися 106 розладів. До 1994 року, коли у мене з’явилися діти, він виріс до 886 сторінок і 297 розладів. Зараз вийшло нове видання, і підозрюю, в ньому поки ще немає «Батьківської одержимості часом» — і не буде, поки від цієї хвороби не придумають спеціальний препарат. Але лікування вже є: просто зупиніться.

8. Списки справ дуже допомагають, якщо ви забуваєте, куди їх поклали

Коли ви щось записуєте, це здорово для мозку: ваша підсвідомість більше не зациклюється на цьому, ви можете розслабитися, поспати, піти в кіно або ще кудись. Але проблема з цими списками справ в іншому: ви можете відчути, що зобов’язані їх виконувати цілком. Мені, на щастя, відмінно вдається складати і втрачати списки. Список допомагає мені заснути з чистою совістю, а вранці, коли я не можу знайти його, я роблю лише те, що запам’ятав, а це зазвичай найважливіші речі.

А ще складайте списки вже зробленого. Якщо ви будете відслідковувати все, що у вас вийшло, те, що залишилося, здасться не таким загрозливим.

9. Структуруйте прокрастинацію

Я пишу цю статтю, бо в цей час я насправді мав готуватися до презентації. Але мене вже нудить від думок про неї, тому я перевірив свою пошту (раптом в ній з’явилося якесь більш цікаве завдання) — і виявив лист від редактора. Ось так і влаштоване моє життя: майже все, чого я домігся, сталося тому, що я намагався уникнути чогось іншого.

Джон Перрі, почесний професор в Стенфорді, називає це «структурованою прокрастинацією», він навіть написав про неї книгу. Колись вам варто прочитати її — якщо тільки ви вже не провалили якийсь дедлайн, тоді вам потрібно прочитати її прямо зараз.

10. Для чого взагалі потрібен час?

Про що ми взагалі говоримо? Про час, який ви проводите в цьому світі, тому перш ніж вирішувати, як управляти своїм часом, потрібно зрозуміти, чим ви хочете наповнити своє життя. Не можна мати все, а значить, якщо ви на чомусь зосередитеся, то з чимось ще доведеться розлучитися.

Якщо, приміром, сенс вашого життя — це викреслювати зроблені справи зі списку, то у вас буде менше часу на дослідження несподіваних можливостей. А якщо ви дослідник по натурі, то ймовірно, ви будете кидати те, над чим працюєте, коли почуєте заклик кинутися в нову пригоду.

Поділись

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here





Магазин: