Собаки походять від вовків двічі

Схоже, собаки походять від вовків двічі. Принаймні це випливає з дослідження, опублікованого днями в журналі Science. Проаналізувавши геноми сучасних собак і вовків, а також їх далеких предків, вчені змінили уявлення про походження наших чотириногих друзів.

З більш ранніх робіт було відомо, що собаки були одомашнені близько 10 000 років тому в Центральній, Східній Азії і в Європі. Нове дослідження охопило геноми собак, які жили ще раніше.

«Ми хотіли з’ясувати, коли і де собаки були одомашнені», — розповідає співавтор дослідження Лоран Франтц (Laurent Frantz), еволюційний генетик з Оксфорда.

Франтц і його колеги розшифрували мітохондріальну ДНК-послідовність 59 європейських собак, які жили 3000-14 000 років тому. Вчені також проаналізували геном собаки, яка була знайдена в похованні, зробленому 4800 років тому в Ірландії. Дослідники порівняли стародавні геноми з геномами сотень сучасних вовків та собак 48 порід.

Філогенетичний аналіз дозволив виявити два розгалуження на генетичному дереві собак.Сама остання розвилка відокремлює від головного стовбура вовчу собаку Сарлоса — породу, виведену в Нідерландах в 1930-і роки шляхом схрещування німецької вівчарки і вовка.

Більш цікавим виявилося поділ східно-азіатського і західно-європейського геномів, що трапилося 6400-14 000 років тому. За словами вчених, розбіжність відбулася через кілька тисяч років після першої появи собак в Євразії. У сучасних порід, таких як лайки і гренландские їздові собаки, є предки з обох регіонів.

Дослідники пояснюють поділ геномів двома незалежними випадками одомашнення, що увібрав тварин з різних популяцій.

«Це поки не остаточний висновок, нам потрібно більше інформації. Однак дані генетики та археології свідчать на користь подвійного походження домашнього собаки », — сказав Франтц.

Гіпотеза вчених підтверджується тим, що в регіоні між Західною Європою і Східною Азією не було знайдено останків древніх одомашнених собак. Цілком ймовірно, собаки прийшли разом з людьми з Азії в Європу.

Адам Бойко (Adam Boyko), генетик з Корнельського університету ветеринарної медицини в Ітаці (штат Нью-Йорк), сумнівається, що собака була одомашнена двічі. Однак гіпотезу Франтц він вважає перспективною. На думку Бойка, вченим потрібно було вивчити ДНК більшої кількості останків, таких як ті, що були знайдені в Ірландії.

Понтус Скоглунд (Pontus Skoglund), генетик з Гарвардської медичної школи (Бостон), впевнений, що відкриття Франтц вимагає продовження досліджень.

«Пізнаючи більше про походження сучасної собаки, ми відкриваємо вікно в древню історію людини. Мабуть, одомашнення собаки було однією з перших інновацій в людській культурі », — зазначив Скоглунд.